Her finder du hjuldata for de forskellige bilmodeller. For at finde præcis din bilmodel, så kan du bruge søgefunktionen herover. Du kan også klikke dig ind på dit bilmærke via oversigterne herunder. Dermed får du en komplet liste over hjuldata for alle bilmodeller fra dette bilmærke.

Læs gerne vores artikler om biler og bilmærker. Vi har desværre ikke omfattende beskrivelser for alle mærker, men du kan her læse om Alfa Romeo, samt om Alfa Romeo modellerne: Giulietta, 159, Giulia, MiTo, 156 og Spider.

Læs desuden vores artikler om BMW modellerne: X1, X3, X4, X5, X6, Z3, Z4, M3, M4, M5, M6, F30, i3 og i8.

Vil du læse mere om de forskellige hjuldata, så læs vores artikel i bunden af denne side. Her svarer vi bl.a. på hvad et krydsmål er, samt hvad ET mål er.

Find alle modellerne fra hvert bilmærke herunder

Klik på det ønskede bilmærke, hvorefter du kommer til en ny side med alle modellerne.   
Audi
BMW
Dacia
Daewoo
Dodge
Fiat
Fisker
Ford
Honda
Hummer
Jaguar
Jeep
Kia
Lexus
Lotus
Mazda
Mini
Nissan
Opel
Rover
Saab
Seat
Skoda
Smart
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
Volvo

Hvad er hjuldata?

Ethvert bildæk rummer en række hjuldata og dækkoder, som du kan bruge til at sikre en sikker og korrekt montering af nye dæk på din bil.

Du finder diverse hjuldata og dækkoder på siden af din bils dæk eller de nye dæk. De er angivet som en række symboler, tal og markeringer, som bl.a. siger noget om dækkets størrelse, maksimale belastning, maksimale hastighed mv.

I denne guide kan du læse om de vigtigste former for hjuldata, som du kan holde øje med, hvis du ønsker at skifte til nye dæk eller fælge. Du kan bruge disse informationer til at finde de rigtige dæktyper, når du skal søge her på siden.

Dækstørrelse

Nogle af de første tal, du kan finde på siden af dit dæk, er forskellige dele af dækstørrelsen. Disse tal er en vigtig del af din bils hjuldata, da de hjælper dig til at finde ud af, hvilke dæk, der passer til bilen.

Dækstørrelsen er delt op i hhv. dækbredde, dækhøjde og fælgens diameter. Disse tal skal passe sammen, så du får et korrekt dæk til bilmodellen. Hvis dækbredden f.eks. ændres til at være smallere eller bredere, så skal dækhøjden også justeres tilsvarende – mere om dette i de følgende afsnit.

Dækbredde

Det allerførste tal blandt dækkets hjuldata vil typisk være dækbredden. Dækbredde siger ganske enkelt noget om, hvor bredt det pågældende dæk er, og det er angivet i mm.

Du skal sørge for at vælge et dæk, som hverken er for smalt eller for bredt til din bil – hvis du vælger et dæk, som er så bredt, at det rammer mod bilens yderskærm, så skal du have justeret bilens ET-mål, også kaldet indpresningdybden.

Dækhøjde

Den næste bid hjuldata er dækkets højde. Dækhøjden er typisk angivet i procent i forhold til dækbredden. Man kalder også denne angivelse for bilens dækprofil. Dækhøjden er vigtig at tage højde for, hvis du skifter dæk på din bil, hvor du f.eks. får et dæk med en ny dækbredde.

Hvis bilens dækhøjde f.eks. er angivet som 55, så skal dækhøjden være 55 % af dækbredden på de nye dæk også, for at de passer til bilmodellen. Hvis du får nye dæk, som er smallere end dine nuværende, så skal dækhøjden fortsat være 55 % af bredden og dermed lavere end før.

Sørger du for, at dækprofilen er korrekt på det nye dæk, så bibeholder du en optimal rulleomkreds – dette er vigtigt, for at bilen kan køre sikkert og lovligt.

Diameter på fælgen

Blandt dækkets hjuldata finder du også størrelsen på fælgen, hvilket er angivet som fælgens diameter og i tommer. Fælgen skal passe til dækkets størrelse, så den sidder sikkert og forsvarligt på og ikke mindst beskytter hjulet så godt, som muligt.

Du vil som regel se diameteren på fælgen angivet som f.eks. ’R16’, hvor ’R’ står for radius, og tallet ’16’ angiver, hvor mange tommer, fælgens radius er.

Hvis du vil skifte fælge på dine dæk, så er det også vigtigt at kende lidt til fælgens centerhul, som skal passe sammen med dækket for at sikre korrekt montering. Vi har skrevet en guide om emnet, hvor du kan lære at afmåle og evt. justere fælgens centerhul korrekt.

Belastningsindeks

Det næste tal på dækket er det såkaldte belastningsindeks. Belastningsindekset angiver ganske enkelt, hvor meget vægt dækket (eller dækkene) kan bære. Dette vil typisk være tilsvarende til bilens maksimale belastning eller evt. højere.

Hastighedsgodkendelse

Hastighedsgodkendelsen er dækkets sidste tal blandt de mange hjuldata. En bils hastighedsgodkendelse bliver også kaldt for en hastighedskode, og den angiver hvor hurtigt, bilen må køre med de pågældende dæk.

Hastighedskoden eller hastighedsgodkendelsen kan aldrig blive for høj på dækket. Dog må den ikke ligge lavere end bilens maksimale hastighed, da dækkene skal kunne holde til at køre minimum lige så stærkt, som den pågældende bilmodel kan køre.

Produktionsdato

På dækkets side kan du også se produktionsdatoen for det enkelte dæk. Produktionsdatoen er en fast del af dækkets hjuldata, og man kalder den også for et DOT-mærke.

Dækkets DOT-mærke angiver i sin enkelthed produktionsdatoen, og denne kan du bruge til at vurdere, om det er på høje tid at skifte til nye dæk. Der er ingen lovkrav om dækkenes alder, men eksperter anbefaler som udgangspunkt, at dine dæk højst er 10 år gamle.

For at afkode dækkets DOT-mærke skal du læse det firecifrede tal således:

  • De første to cifre angiver ugenummeret for produktionen
  • De sidste to cifre angiver årstallet for produktionen

Hvis dit dæks DOT-mærke hedder 2418, så er dækkets altså blevet produceret i uge 24 i 2018.

OBS: DOT-mærkningen er samtidig din garanti for, at dækket er godkendt til at køre på amerikansk jord.

ECE-godkendelse

Der gælder ikke fælles regler og godkendelser for dæk på globalt plan. Derfor skal du altså kigge efter en ECE-godkendelse på dine dæk. ECE-godkendelsen er et symbol, der angiver, om det pågældende dæk lever op til de standarder og krav, der er til dæk i Europa.

ECE-godkendelsen bliver også kaldt for en E-mærkning, som med andre ord angiver, at dækket er typegodkendt i henhold til EU´s ECE-30 regulativ. Det bliver hurtigt lidt langhåret, men som udgangspunkt skal du blot sikre dig, at dine nye dæk har den nødvendige ECE- eller E-godkendelse.

Foruden at være påkrævet og dermed give dig en sikkerhed for, at du køre med lovlige dæk, så er det samtidig en ekstra tryghed og sikkerhed for, at du køre med forsvarlige dæk af en kvalitet, som lever op til standarderne i Europa.

Krydsmål

Det sidste element vi runder i denne guide er dækkets krydsmål. Krydsmål er ikke nødvendigvis officielt set en del af dækkets hjuldata, men det er alligevel et vigtigt emne at kende til. Hvis du vil læse mere udførligt om emnet, så har vi lavet en omfattende guide om krydsmål.

Krydsmål er en vigtigt betegnelse at kende til, når du skal skifte fælge på din bils dæk. Dækkets krydsmål bliver også til tider kaldt boltmønster, hulafstand eller boltcirkel. Krydsmålet siger noget om diameteren mellem de enkelte bolte i en konkret fælg.

De fleste bilmodeller bruger dæk med fælge, som har 3-6 fælge, hvor 4-5 bolte er det mest almindelige. Der skal være et tilsvarende antal huller i dækket samt et passende krydsmål, så du er sikker på at kunne montere fælgen korrekt og forsvarligt på dækket.

Hvis du ønsker at måle krydsmålet på egen hånd, så kan du gøre dette ved at måle afstanden fra midten af en given bolt til den modstående bolt. Hvis der er 4 bolte og en afstand på f.eks. 120 mm mellem modstående bolte, så vil krydsmålet således hedde 4 x 120.