I de fleste bilmotorer er en tandrem en vital del. Derfor er det også vigtigt, at den bliver vedligeholdt og udskiftet ved behov. Hvis tandremmen bliver nedslidt, er der nemlig risiko for, at den springer.
Hvis tandremmen springer, vil det ofte ødelægge både motoren og andre dele i motorrummet. Derfor er det særdeles vigtigt, at du altid har en tandrem, der er i god stand. Det er også vigtigt, at det kun er uddannede folk, der justerer og udskifter din tandrem. Det er den eneste måde, hvorpå du kan sikre dig, at din bils tandrem fungerer optimalt.
En tandrem er en form for takket bælte, hvis formål er at drive bilmotorens mest essentielle dele rundt. Det vil altså sige, at tandremmen driver henholdsvis krumtappen, stempler, knastaksel, ventiler og vandpumpen.
Det er nemlig tandremmen, der sørger for, at brændstoffet bliver suget ind og efterfølgende forbrændt på korrekt vis.
Tandremmen består af gummi, og derfor er den også en sliddel, ligesom det også er tilfældet med dæk og bremser. Det betyder derfor også, at tandremmen bliver slap eller knækker, når bilen har kørt i tilstrækkelig lang tid. Derfor er det også vigtigt at få tandremmen udskiftet jævnligt.
Som udgangspunkt kan du kære mellem 60.000 til 120.000 kilometer, før det bliver nødvendigt at udskifte tandremmen i din bil. Det afhænger nemlig af hvilket bilmærke og hvilken model, du kører i.
I selve bilen er tandremmen gemt under en afdækning i hård plast. Derfor kan den også godt være svær at finde. Derfor er det nemmest at holde styr på tandremmens holdbarhed ved hjælp af servicebogen. Her vil det normalvis være anført, hvornår bilens tandrem sidst er blevet udskiftet. Her vil det også være anført, hvor mange kilometer du kan køre, før du bør udskifte tandremmen igen.
Hvis du ikke kan finde din bils servicebog, er det en god idé at få bilen til mekaniker. Mekanikeren kan nemlig fjerne afdækningen og se, hvor nedslidt tandremmen er. Herefter kan mekanikeren fortælle dig, hvornår du bør udskifte tandremmen igen.
Når det kommer til din bils tandrem, er der nogle faktorer, der kan slide ekstrameget på den. Det drejer sig blandt andet om ekstreme temperaturforhold. Tandremmen er nemlig fremstillet af gummi. Det betyder også, at tandremmen udvider sig ved varme temperaturer – og trækker sig sammen ved kolde temperaturer.
Hvis du derfor kører i et klima, der er meget omskifteligt, vil din tandrem typisk blive nedslidt hurtigere. Det er dog kun tilfældet ved meget ekstreme forhold.
Det lyder muligvis ulogisk, når nu din tandrem bliver nedslidt af mange kilometer. Men den kan faktisk også blive nedslidt af få kilometer.
Hvis du ikke bruger din bil særligt ofte, risikerer du nemlig, at tandremmen bliver stiv. Det nedsætter også tandremmens holdbarhed. Derfor er det en god idé at køre en kort tur jævnligt i din bil. På den måde er det nemmere at vedligeholde den.
Det er vigtigt, at du har styr på, om din bil er udstyret med en tandrem eller en kæde. Ikke fordi det har nogen mærkbar forskel for dig i hverdagen, men fordi de kræver hver deres form for vedligeholdelse. Forskellen mellem de to ting er nemlig kun det materiale, som de er fremstillet af. Derudover varetager de samme funktion i bilen.
Hvis du er tvivl om, hvorvidt din bil har en tandrem eller en kæde, kan du starte med at tjekke bilens servicebog. Her skulle det gerne være anført, om bilen har en kæde eller tandrem.
Hvis du ikke kan finde svaret her, bør du tage din bil til mekanikeren. Mekanikeren kan helt klart give dig svaret. Vedkommende kan også fortælle dig, hvornår det er tid til et tandremsskift, hvis din bil altså har en tandrem.
Der er flere forskellige faktorer, der spiller ind, når du skal have foretaget et tandremsskift. Derfor er det også svært at give et konkret bud på, hvad et tandremsskift vil koste dig. Prisen afhænger blandt andet af følgende:
Som du måske har gættet nu, er alle tandremme ikke ens. Alle biler er heller ikke bygget ens, og derfor er det nemmere at få lavet et tandremsskift i nogle biler frem for andre.
Hvis du derfor har en lille motor, hvor det er let for mekanikeren at komme frem til tandremmen, vil det som udgangspunkt være relativt billigt at få foretaget et tandremsskift.
Hvis du derimod har en stor motor, og mekanikeren skal fjerne mange dele for at komme frem til tandremmen, vil det ofte være lidt dyrere at få foretaget en udskiftning af tandrem.
Hvis du gerne vil have en god pris på dit tandremsskift, kan det være en god idé at få det foretaget i forbindelse med den øvrige service på bilen.
På den måde slipper du for det første for at køre hen til mekanikeren flere gange. Ofte er det også nemmere at forhandle sig frem til en bedre pris, hvis du skal have lavet flere forskellige ting på bilen samtidig.
Når det er blevet tid til at få foretaget et tandremsskift, er det ikke sjældent, at du også skal have udskiftet andre dele af bilen. I mange biler driver tandremmen vandpumpen. I så fald er det ofte en stor fordel, hvis du udskifter vandpumpen samtidig med, at du udskifter tandremmen.
Det skyldes, at mekanikeren ofte er nødt til at afmontere vandpumpen, før han eller hun kan skifte bilens tandrem. Hvis vandpumpen derfor er ved at være nedslidt, kan du lige så godt udskifte den med det samme.
Ligesådan forholder det sig også med kileremmen. Ofte skal denne også afmonteres i forbindelse med et tandremsskift. Hvis kileremmen derfor også trænger til en udskiftning, er et tandremsskift en oplagt mulighed.
Det er dog ikke altid nødvendigt at fjerne hverken vandpumpe eller kilerem for at kunne skifte tandremmen. Det er heller ikke altid, at disse to dele trænger til at blive udskiftet.
Hvis du er i tvivl, kan du med fordel spørge din mekaniker. Vedkommende ved helt klart, hvad der trænger, og ikke trænger, til en udskiftning.