Koblingen i bilen kan sagtens gå i stykker. Den kan slides op løbende, eftersom den konstant er under friktion. Den kan misligholdes, hvis chaufføren ikke er alt for venlig ved koblingen. Den kan også gå i stykker grundet en mekanisk fejl i bilen eller tidligere reparation.
Står du i denne uheldige situation, er der unægteligt mange spørgsmål for en lægmand, som man ikke kender svaret på. Du ved ikke, om du kan fikse det selv. Du ved ikke, hvor dyrt det bliver. Du vil generelt bare gerne have noget viden om udskiftning af kobling.
Den viden får du på vores side, så forsæt endelig med at læse.
Udskiftning af kobling derhjemme i den private bolig er ikke ligefrem noget, man anbefaler. Ikke at det umuligt for en civil borger at gøre.
Et skift kræver blot en masse viden om din specifikke bil, om mekanik og en rimelig avanceret garage eller mindre værksted.
Første skridt vil naturligvis være fejlsøgning på kobling. Du skal finde ud af, hvad din kobling fejler. Ikke udelukkende så du kan finde ud af, hvem der har mishandlet din bil og koblingen i den, mere fordi reparationen og indkøb af reservedele kræver det.
Et kendskab til din bil og mekanik skal du have, hvis du selv skal diagnosticere koblingens problem. Har du ikke den viden, skal du rådføre ved en ekspert.
Mekanikeren behøver ikke stå for reparation af kobling, men mekanikerne skal om et minimum vurdere, hvad fejlen er og hvilke reservedele I skal købe. Måske kan mekanikeren også hjælpe jer til at besvare, hvad koster en brugt kobling? Skulle I have mulighed for at hente en sådan.
Mekanikeren vil desuden kunne guide dig med, hvordan fremgangsmåden vil være, når du skal skifte kobling.
Bilproducenterne laver ikke bilerne ens. Koblingskabel kan se og agere ret forskelligt i din og naboens bil. Desuden har det stor betydning, om din bil er forhjuls eller baghjulstrukken.
Der er to væsentlige dele ved en kobling – drivhjulet og koblingspladen. Du kan være heldig, at blot den ene af disse er fejlet, og at du dermed kun skal udskifte en af disse.
Ofte vil det ikke give mening blot at udskifte dele af koblingen, men man kan være heldig. Fjedrene i koblingen kan også være problemet og kan dermed også udskiftes.
Reservedelene er generelt nemme at få fat på. Hvad koster en ny kobling afhænger dog meget af, hvilken bil du har i garagen. Biler, som er mellemdyre og masseproducerede finder du mange reservedele til. Dyre biler, der kun findes få af, vil du få meget svært ved at finde billige reservedele til.
Når du rådfører med en mekaniker, vil denne kunne guide dig til købet af reservedele. Du behøver ikke købe igennem denne eller firmaet, som mekanikeren repræsenterer, men du skal bruge mekanikerens kvalificerede viden, inden du laver udskiftning af kobling.
Gør det selv er altid billige. Såfremt du ved, hvad du laver og ikke ender med at skulle til mekanikeren efter nogle måneder igen.
Generelt vil en kobling kunne købes for alt mellem et par tusinde kroner til 10.000+ kroner. Variationen i biltypen, alderen på bilen, producenten osv. giver det ret voldsomme spænd.
Skal du til en mekaniker, kommer du ikke i nærheden af 2.000 eller under. Her vil prislejet starte højere – omkring 4-5.000, alt efter hvilken bil ud har.
Udskiftning af kobling kan ikke bare ske hvor som helst. Du skal være visse omstændigheder i orden.
Det er ikke blot at sikkerhedsmæssige årsager, at du skal have et plan underlag, en rampe og en god støtte til bilen i luften. Det gør også hele jobbet med udskiftning af kobling mulig. Uden de rette omstændigheder vil du ikke kunne arbejde.
Du har rådført med en ekspert, har de rette redskaber og værktøj, du har de rette reservedele. Så er du klar til at arbejde.
Sikkerheden skal være i top under hele forløbet.
Sidstnævnte er meget vigtig i forhold til et rutineskift. Det ikke altid nødvendigt at vente til, at koblingen går i stykker før du skifter den. Du kan i stedet foretage et skift, når du selv mærker, at det er ved at være tid.