Montering af anhængertræk – sådan gør du

Anhængertræk eller jydekrog. Når man leder efter den lille stålhale til bilens bagende, kan navnet være ligegyldigt. Du skal bruge den til at slæbe din campingvogn eller din anhænger. Du har anskaffet dig en af delene, og skal nu bruge den hyppigt. Du frygter måske, at bilen er gået fra 100 – 0 i værdi på 2 sekunder, men frygt ej.

Det er muligt at få monteret eller selv udføre en montering af anhængertræk. Det, du skal bruge, er en masse viden, det rette værktøj og at læse guiden her til ende, inden du begynder at ringe rundt eller bestille reservedelen.

Bilens hestekræfter

Du kan sagtens få et anhængertræk, der kan slæbe en større anhænger, end du har kørekort til. Det kunne være, bilen skal sælges en dag, eller måske har du en i familien, der kan køre det tunge slæb. Derfor giver det mening at installere et stærkt anhængertræk, som kan slæbe en tung anhænger.

Hvad der derimod ingen mening giver, er at montere et anhængertræk, som bilen ikke understøtter. Hvis din bil ikke har mange hestekræfter, giver det ingen mening at behandle den, som om den havde. Med andre ord: Et for voldsomt anhængertræk har ingen værdi for dig.

Med et normalt kørekort kan alle mennesker køre med en anhænger. Hovedreglen siger, at anhænger plus fyldet på den må veje 750 kg, dog må totalvægten ikke overskride 3500 kg – når anhænger og bil lægges sammen.

Kommer du over denne vægt, skal du både have styr på, om din bil kan klare presset. Du skal installere bremse i anhængeren. En anhænger med vægt over de 750 kg skal nemlig kunne bremse selv af hensyn til skader.

Hjælp fra en mekaniker

Har du et større kørekort end B, kan du selvfølgelig køre med mere vægt. Hvis så din bil også kan klare presset, så få dig en jydekrog, hvor du kan installere bremse.

Ligegyldig om du helt selv vil stå for montering af jydekrog, eller om du vil have andre til det, så tjek op hos en mekaniker først. Det er komplicerede sager, du har med at gøre. Der er juridisk visse ting, du må og ikke må. Derudover kommer, hvad din bil kan klare. Til sidst skal du bestille de rette reservedele og du skal kende fremgangsmåden på din specifikke bil. Det skal du have en ekspert til at hjælpe dig med.

Generelt anbefales det ikke, at man udfører jobbet selv, specielt ikke hvis bilen ellers er velfungerende og dine mekanikerevner ikke er i top. Som et minimum skal du derfor rådføre med en mekaniker. Måske giver det slet ikke mening at installere anhængertrækket på din bil – det kan du finde svar på hos mekanikeren.

Lov

Korte lovkrav er allerede beskrevet. Derudover skal du huske at din bil typisk skal omregistreres, når du har fået lavet en jydekrog. Hvis bilen er nyere end 8 år, vil du dog kunne slippe for at have den til syn og få den omregistreret. Igen er det et spørgsmål, som din mekaniker kan gøre dig klogere på.

Du kan også komme ud for, at det faktisk ikke er tilladt for din bil at påmontere et anhængertræk. Hvis producenten ikke har besvaret spørgsmålet, hvor meget må min bil trække? Må den måske slet ikke trække noget.

Med mindre biler kan det være en udfordring. Her må du altså undvære en jydekrog. Eventuelle specifikke anhængertrækregler, som gælder for din bil, vil en mekaniker altid kunne hjælpe med.

Sikkerhed

To typer af sikkerhed skal du have styr på ved et skift af anhængertræk. Det første er allerede beskrevet. Du skal have gennemgået loven på området, hvad er faktisk muligt, hvad er umuligt.

Lovens ord og mekanikerens tommelfingerregler er ikke blot lavet for at irritere og besvære dig, som bare gerne vil kunne slæbe din anhænger efter dig. En fyldt anhænger med brædder på 500 kg kan gøre stor skade på din eller en anden bil, hvis den haltende sikkerhed tillader det.

En overbelastet anhængertræk kan enten knække, falde af eller skubbe anhænger ud af holderen. Sker der med 80 km i timen eller blot med 10 km i timen, mens du bakker, kan det give slemme skræmmer.

Den anden sikkerhed er sikkerheden under monteringen. For nogle bilister vil monteringen af et anhængertræk være meget ufarligt og forholdsvis simpel. Der er allerede et hul, hvor jydekrogen skal monteres i. Den eneste udfordring vil her være trækning af kabel til strøm, hvis denne ikke allerede os er installeret i bagenden af bilen.

Er den ikke det, skal batteriet naturligvis frakobles, inden du begynder at pille ved elkabler. Derudover skal sikkerhedsforanstaltninger tages, når bilen skal løftes op, og når man benytter tungere værktøj, som man altid ville gøre.

Reservedele

Her er din mekaniker igen din ven. Nogle biler vil allerede have installeret et hul til træktøjet og el. I det tilfælde vil en montering af jydekrog være virkelig simpel at foretage. Det eneste, man som bilist skal tage stilling til der, er, om man vil have et aftageligt træk eller fast anhængertræk. Der er også mulighed for et svingbart anhængertræk.

Der er fordele og ulemper ved dem alle sammen.

Fast anhængertræk. Her får du en fast monteret jydekrog, som havde den siddet fast på bilen, siden bilen kom fra producenten. Fordelen er klart, at det vil være den mest stabile løsning. Et fastspændt anhængertræk skulle som udgangspunkt sidde bedre fast end de andre løsninger.

Aftagelig træk. Som navnet rigtigt antyder, kan det både sidde fastspændt på bilen, det kan også ligge i bagagerummet. Det giver ikke kun en æstetisk fordel, skulle man være på det hold, der ikke nyder synet af jydekrogen. Det kan også være praktisk, da bilen bliver en smule kortere uden krogen. Generelt vil det være en dyrere løsning for dig at vælge et aftageligt træk, da det kræver mere snilde mekanisk.

Svingbart anhængertræk. En løsning midt i mellem. Her har du både et fastspændt anhængertræk, som ikke kan lægges i bagagerummet, dog kan den gemmes væk. Den svinges ind under bilen enten elektronisk eller manuelt. Den dyreste løsning, hvad angår reservedele og eventuel montering.

Pris

Hvad koster et anhængertræk? Det afhænger en del af, hvad for et anhængertræk du vil have, og om du gør det selv eller får en mekaniker til det.

Er du så heldig, at din bil allerede er produceret med en let tilgang til montering af træk, skal du kun betale for reservedele. Her vil du kunne slipper for et beløb på helt ned til 2.000 kroner og op til omkring 5.000. Det er altså kun for reservedele, hvor du selv sørger for at montere.

Skal du have en mekaniker til at montere, vil den laveste pris være omkring 5.000 kroner – dog sjældent så lav – og op mod 12-13.000 kroner.

Prisen varierer, alt efter hvilken bil du har, men også efter, hvor stort et arbejde, monteringen kommer til at være. Skal der trækkes strømkabler gennem bilen, skal der bores hul i kofangeren osv., så stiger prisen naturligvis.

Redskaber

Pris på montering af anhængertræk varierer ligesom de redskaber eller værktøj, du skal bruge til jobbet, også varierer. Hvis du har en lettere installeringsmulighed af anhængertrækket, så kan du måske helt slippe for at skulle bruge rampe, boremaskine og eventuelt at skære i kofangeren.

Spørg igen din mekaniker, hvad du skal bruge i din specifikke situation.

Fremgangsmåde

Det kan ikke understreges, hvor vigtigt det er, at du har rådført hos en mekaniker, inden du går i gang med at foretage et indgreb i din bil. Anhængertrækket kan i værste fald være livsfarligt, hvis det er monteret forkert.

Fremgangsmåden vil være forskellig fra bil til bil, så du skal rådføre med en ekspert, inden du begynder på noget som helst.

Har du det rette værktøj, du har et værksted til låns, du har reservedelene og den fornødne viden, kan du så gå i gang.

  • Første skridt er at hæve bilen
  • Nu skal du afmontere kofangeren bagpå
  • Du skal montere selve anhængertrækker – anhængerpælen
  • Du skal måske skære et hul i kofangeren
  • Du skal trække strøm fra batteriet
  • Du skal lægge kablerne pænt langs bilen (hvis batteriet sidder foran)
  • Du skal installere strømkablet bagpå
  • Du skal installere anhængertrækket
  • Saml bilen på samme måde, som du skilte den ad

Nu skal du teste anhængertrækket. Testen er utrolig vigtig for, at du kan vide, om det reelt er sikkert at køre med anhængertrækket. Det gøres ved at påføre vægt og teste stabiliteten af selve trækket.

Du skal naturligvis også teste strømkablet. Det foregår meget simpelt ved at tilkoble en anhænger og se på baglygterne – det skal i øvrigt ske, hver gang du bruger anhænger.

Tryghed bag rettet

Et anhængertræk kan blive slidt og træt løbende. Faktisk er en af fordelene ved et aftageligt anhængertræk, at du løbende tjekker til det. Et fastspændt anhængertræk kan man godt komme til at glemme, hvad der kan skade anhængertrækket.

Du skal derfor løbende tjekke op på, at elkablet fungerer og er rengjort. Du skal tjekke selv trækket for snavs, smøre det jævnligt og udføre stabilitetstest løbende.