Første gang et køretøj bliver indregistreret i Danmark, skal man betale en registreringsafgift. Alle el- og brintbiler er fritaget for afgift.
Denne afgift er pålagt ejeren af køretøjet i forbindelse med indregistrering hvis man vil have danske nummerplader på bilen.
Afgiften blev indført i 1924 og er forskellig for forskellige biltyper, herunder papegøjeplader og gulplade biler.
I Danmark er registreringsafgiften enestående høj i sammenligning med resten af Europa, og også blandt verdens højeste.
Registreringsafgiften ved import bliver i princippet beregnet på samme måde som ved fabriksnye biler. Afgiftsværdien, fradrag, tillæg for udstyr med mere bliver nedsat med den procentdel, som køretøjets værdi er ændret sammenlignet med et fabriksnyt køretøj. Afgiftsværdien fastsættes ud fra handelsprisen i Danmark.
105% af 81.700 kr. og 180% af resten af beløbet.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselbiler. Registreringsafgiften forhøjes med 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselbiler.
Totalvægt under 2500kg: 0 kr. af de første 17.500 kr. og 50% af resten af værdien.
Totalvægt over 2500kg: 0 kr. af de første 34.100 kr. og 30% af resten.
Er totalvægten over 3000kg, kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.
Der gives et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, en benzin varebil kører mere end 16 km/liter og 17,5 km/liter for dieselvarebiler.
Registreringsafgiften forhøjes med 1.000 kr. pr. km/liter, en benzindreven varebil kører mindre end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselvarebiler.
Hvis køretøjet, er mere end 35 år gammel bliver den defineret som veterankøretøj. For veterankøretøjer, der fremtræder i original stand, bliver afgiftens værdi fastsat til 40% af den oprindelige nypris. Værdien bliver brugt til at beregne registreringsafgiften for køretøjet.
Du kan læse meget mere om registreringsafgiften på SKAT’s hjemmeside, eller læse den juridiske vejledning her.