Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | BMW X1 E84 |
---|---|
Årgang | 2009 - |
Krydsmål | 5 x 120 |
ET Mål | 34 |
Centerhul | 72,5 |
Bolt/Møtrik | B12x1,50 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
BMW X1 er en kompakt luksus-crossover SUV, som første gang så dagens lys i 2009, hvor den ramte det europæiske marked. Den blev første gang præsenteret i 2008 til Paris Motor Show.
Den første model hedder også E84, og den var i produktion fra 2009 – 2015. Fra 2016 erstattede BMW den gamle model med en nyere og mere tidssvarende SUV ved navn BMW X1 F48.
Denne guide handler primært om den første model, E84, men du kan læse lidt om overgangen og nogle af forskellene mellem de to generationer til slut i guiden.
BMW X1 var baseret på den samme platform, som BMW havde brugt i E91 3 Touring-Serien, og begge modeller havde en hjulbase på 2.760 mm. Samme platform bliver brugt i den elektriske luksusbil, Zinoro 1E.
Den første X1 var tilgængelig som enten sDrive (baghjulstrukken) og xDrive (firehjulstrukken). xDrive35i, som var den primære baghjulstrukne model, blev udelukkende solgt i USA, hvor der generelt er et større marked for firehjulstrækkere.
I sit første år, 2009, solgte BMW kun 8.925 biler på det europæiske marked, mens det gik mere voldsomt for sig allerede i året efter. I 2010 var salget nemlig steget til 77.706 biler, og i 2011 peakede salget med 83.086 biler.
I dette afsnit ser vi kort på nogle af nøgletallene og -udstyret i X1’eren. Først og fremmest var der plads til 420 liter bagage. Bagsæderne kunne justeres for at forøge pladsen til helt op til 1.350 liter.
Blandt standardudstyret i SUV’en fik man dual-zone klimaanlæg, parkeringssensorer, 17 tommers alufælge og regenerativ bremsning.
Fra og med 2012 kunne X1 også fås som xLine, Sport og M Sport, hvor føreren kunne nyde godt af endnu flere funktioner og mere komfort.
Hvad angår motortyper, så blev X1 E84 lavet med både benzin- og dieselmotorer, hvoraf alle var lavet som rækkemotorer.
Her i guiden har valgt at kigge på den langsomste og hurtigste motor for hhv. benzinmotorerne og dieselmotorerne.
Hurtigste og langsomste benzinmotor:
Hurtigste og langsomste dieselmotor:
Nogle af motorerne bliver også brugt i den nye BMW X1 F48-model, hvoraf de første motorer blev produceret i 2015, mens de fleste, som stadig anvendes, først blev sat i produktion fra 2016.
Foruden de standardmodellerne samt xLine, Sport og M Sport blev X1 også lavet som to ekstra særlige modeller.
Det blev til hhv. X1 Powder Ride Edition (ekstra sporty og særligt velegnet til kolde terræner med meget sne) samt X1 Emergency eller X1 First Responder, som var deciderede beredskabsbiler, der bl.a. bød på head-up navigation i forruden, night-vision og trafikoplysninger i realtid.
E84 X1 vandt en række priser og klarede sikkerhedstests med gode resultater. Blandt de største priser vandt SUV’en følgende i de første par år af sin levetid.
Priser:
Foruden sine awardpriser scorede X1 E84 også pænt i sikkerhedstests. Bl.a. blev 2012-modellen topscorer med en gennemsnitsvurdering på 5 ud af 5 stjerner i Euro NCAP-testen.
Euro NCAP:
Den nyeste F48 X1-model scorede endnu højere end sin forgænger i samme test i 2015 – her blev sikkerheden for voksne f.eks. vurderet til at ligge helt oppe på 90%, og 87% for børn.
Den første X1 model hed E84, og den blev produceret fra 2009 – 2015, hvorefter den blev afløst af den nye og nuværende F48 BMW X1.
E84 X1 var oprindeligt baseret på Concept X1’eren, som blev lanceret i 2008. Den blev offentliggjort til det populære Paris Motor Show samme år.
Den første BMW X1 var tilgængelig som enten baghjulstrukken eller firehjulstrukken. Den baghjulstrukne model blev også kaldt sDrive, mens den mere kraftige firehjulstrækker blev kaldt xDrive og havde en fordeling på 40/60 på hhv. forhjuls- og baghjulstræk.
I 2015 udgik E84 fra produktion, og BMW præsenterede først engang deres nye F48 X1 ved Frankfurt Motor Show, også i 2015. Nogle af de væsentligste forskelle på de to luksusbiler er, at den nye model primært blev lavet som forhjulstrukket i modsætning til sin forgænger.
F48 har f.eks. en 90 mm kortere hjulbase, og karosseriet er 23 mm bredere og 67 mm højere. Den nye størrelse har imidlertid bevirket, at BMW X1 har fået både mere indendørs benplads, skulderplads og plads over hovedet.