Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | Alfa Romeo Giulia |
---|---|
Årgang | 1962 - 1978 |
Krydsmål | 4 x 108 |
ET Mål | 38 |
Centerhul | 70,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
Alfa Romeo Giulia var oprindeligt en moderne og på det tidspunkt helt unik sporty bil med tung motor og let karosseri. Den blev første gang produceret i 1962 og frem til 1978. Alfa Romeo udviklede mange forskellige varianter og undermodeller af Giulia, og hen over de ca. 16 år skete der meget med den ikoniske, italienske og eksklusive sedan.
Den første overordnede linje af Alfa Romeo Giulia var en såkaldt Type 105-model, som var en firedørs CEC-bil (Compact Executive Car).
Noget af det mest banebrydende og specielle ved Alfa Romeo Giulia, da den blev lanceret i 1962, var, at Alfa Romeo var blandt de første mainstream producenter til at kombinere en kraftfuld motor med en letvægtsbil på kun et ton.
Giulia 105-linjen imponerede yderligere, da den – ud over at være banebrydende i sin konstruktion – også blev masseproduceret. Alfa Romeo havde fundet frem til, hvordan de kunne fremstille utallige eksemplarer af den populære og eftertragtede sportsvogn uden at gå på kompromis med deres italienske kvalitet og stil.
Type 105 Giulia-modellerne blev udstyret med en let TOC (Twin Overhead Camshaft) 4-cylindret motor, som mindede om den, der blev brugt i de første Giulietta (750/101)-modeller. Motoren kunne vælges som 1,3-liters og 1,6-liters, hvilket var ganske kraftigt på daværende tidspunkt.
Alfa Romeo Giulia sedanerne blev særligt populære bl.a. pga. deres intuitive og livlige håndtering og manøvrering samt ikke mindst deres utroligt imponerende acceleration. De fleste mindre, europæiske firedørsbiler kunne på dette tidspunkt slet ikke følge med Giulia i hverken acceleration eller topfart.
Den eftertragtede Giulia Super-model havde en såkaldt twin-karburator 1,6 liters motor, som kunne nå op på en topfart på hele 170 km/t med en acceleration på 0-100 km/t på 12 sekunder. Dette var langt bedre, end hvad selv de fleste andre sportsvogne helt op i de senere 1960’ere og tidligere 1970’ere kunne præstere.
Alfa Romeo Giulia 105 var den overordnede model og linje, da den blev lanceret i 1962. Dog var der som nævnt længere oppe mange variationer af den eksklusive og populære sportsvogn.
Herunder kan du se en liste over de fleste øvrige modeller eller varianter, som du kan dykke mere ned i efter behov:
Foruden disse ovenstående modeller blev der også lavet en håndfuld ekstra Giulia-modeller. Disse er dog ikke med på denne liste, da de blev produceret efter 1972.
Bonusinfo: I 2015 løftede Alfa Romeo sløret for en overraskende og glædevækkende nyhed om, at den klassiske model ville genopstå, dog i en noget mere moderne stil, som passede til det nye årtusinde. I dag fremstiller og tilbyder Alfa Romeo således de eksklusive Alfa Romeo Giulia Sport Coupe-modeller til entusiasterne, som har penge nok på kontoen, da der er tale om en bil i den dyrere ende.