Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | Alfa Romeo 159 |
---|---|
Årgang | 2005 - 2011 |
Krydsmål | 5 x 110 |
ET Mål | 41 |
Centerhul | 65,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
Alfa Romeo 159 var en populær og flot mellemklassebil, som udgik fra produktion i 2011. Der findes stadig mange brugte 159ere på markedet, hvis du er interesseret i en af Alfa Romeos sporty klassikere fra omkring slut 00’erne.
Alfa Romeo 159 afløste i 2005 sin forgænger af nogenlunde samme kaliber, Alfa Romeo 156, som blev produceret fra 1997-2007.
Alfa Romeo 159 blev produceret som enten en stationcar eller en sedan og med en række forskellige diesel- og benzinmotorer. Der var – og er – derfor gode muligheder for at vælge mellem en masse forskellige konstruktioner af 159.
Alfa Romeo producerede ikke alle motorerne selv, men brugte en del fra bl.a. GM og Fiat. De anvendte dog også deres egne samt nogle kombinationer af Alfa Romeo og Fiat.
Benzinmotorerne på hhv. 1,8, 1,9 og 2,2 liter brugte primært dele fra GM. Omvendt var 3,2 V6-motoren stort set en komplet Alfa Romeo-motor dog med brug af en Fiat/GM-blok.
Alfa Romeo udviklede løbende deres motorprogram og opdaterede det, hvormed både V6- og 1,8-motoren udgik fra produktion i 2010. I modellens sidste produktionstid anvendte man derfor kun 1750 TBi-motoren, som havde hele 200 hk.
På samme måde var der også kun en enkelt dieselmotor tilbage fra 2010, som blev en 2,0 liters-motor, der kunne vælges enten med 136 hk og 170 hk.
Alfa Romeo 159 var kendt for at have en ekstrem høj sikkerhed, hvilket også talte meget for at vælge denne italienske model, da den var i produktion og på sit højeste på markedet.
159eren var udstyret med hele syv airbags, som talte hhv. fører- og passagerairbag, sideairbags, gardinairbags samt en knæairbag foran førersædet.
Foruden de passive sikkerhedssystemer har Alfa Romeo 159 også en del aktive af slagsen, herunder et elektronisk stabilitetsprogram, også kaldet ESP. ESP hjælper føreren til at holde bilen på ret kurs via bremserne, hvis bilen slingrer eller er ved at skride ud til siden.
I 2006 gennemgik 159eren en kollisionstest af Euro NCAP. Testen fokuserer på sikkerheden i tre forskellige kategorier, hhv. sikkerhed for voksne i bilen, børn i bilen samt fodgængere uden for bilen.
Modellen scorede samlet set højt i kollisionstesten, og dermed blev Alfa Romeo 159 hurtigt klassificeret og kendt som en af de allermest sikre biler i denne bilklasse.
Testresultat fra Euro NCAP-kollisionstest:
Afslutningsvis kigger vi nærmere på de tekniske specifikationer for et par af de mange motorer, som 159 blev produceret med.
Da der var fem forskellige benzinmotorer og syv forskellige dieselmotorer, har vi valgt at fokusere på fire af dem – hhv. de to med lavest og højest topfart af både diesel og benzin.
1.8 MPI – Langsomste benzinmotor:
3.2 JTS – Hurtigste benzinmotor:
1.9 JTDM 8V – Langsomste dieselmotor:
2.4 JTDM 20V – Hurtigste dieselmotor: