Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | Alfa Romeo 156 |
---|---|
Årgang | 1997 - 2005 |
Krydsmål | 5 x 98 |
ET Mål | 41,5 |
Centerhul | 58,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
Alfa Romeo 156 blev produceret af det italienske bilfirma Alfa Romeo i årene 1997 – 2005. Den var en stor mellemklassebil, og selvom den som udgangspunkt udgik af produktion i 2005, så blev semi-SUV’en Crosswagon Q4, som er baseret på 156, produceret frem til og med 2007.
Den oprindelige Alfa Romeo 156 bliver dog stadig produceret af en anden producent i dag, nemlig det egyptiske firma Seoudi Group, som både fremstiller og sælger bilen.
Priser: Alfa Romeo 156 var en meget populær bil i sin tid, og den vandt en lang række priser på internationalt plan. Den blev blandt meget andet kåret som Årets Bil i Danmark og Europa 1998, Auto Europa 1 – 1998, Best Compact Executive 1998 samt The car that i Prefer 2000.
Alfa Romeo 156 spillede en stor rolle for den italienske bilproducent. Den populære mellemklassebil genoplivede nemlig Alfa Romeos succes, efter de havde overtaget Fiat i 1986. Inden for de første to år efter lanceringen af 156 stod bilen for intet mindre end 50 % af Alfa Romeos totale produktion af biler.
Walter Maria de’Silva, som også er designeren bag bl.a. Audi A5 og SEAT León, var manden bag 156’eren klassiske design. Et design, som trak tråde tilbage til Alfa Romeos typiske design fra omkring 1950’erne.
Nærmere bestemt galt det kølergrillen, som blev designet og fremstillet således, at den gik et stykke ned inde på midten. Derudover var nummerpladen monteret asymmetrisk – begge dele elementer, som man så på en del af Alfa Romeos biler i 1950’erne.
Alfa Romeo Sportwagon var et forsøg på at lave 156’eren til en stationcar. Det fungerede også udmærket, dog valgte Alfa Romeo at lave bilen lige så kort som de almindelige sedaner, og bagagerummet, som ellers er kendetegnet ved at være større i en stationcar, var ikke meget større end i en sedan.
Sportwagon blev produceret fra 2000 – 2007. Dog blev modellen løbende opdateret og i 2004 blev Sportwagon Q4 introduceret. Dette var en større og kraftigere bil med firehjulstræk samt et forhøjet karrosseri, hvormed der var meget mere plads end i de øvrige 156-modeller.
Alfa Romeo 156 blev introduceret til markedet i september 1997. Internt blev bilen betegnet som type 932. 156 var en naturlig, om end meget mere populær, efterfølger til Alfa Romeo 155 Berlina, altså en firedørs sedan.
Til at starte med valgte Alfa Romeo at lave 156’eren med benzindrevne motorer, der havde en slagvolumen fra 1,6 til 2,5 liter. Dette svarer også til 88 kW/120 hk til 140 kW/190 hk. Derudover blev bilen fremstillet med commonrail-dieselmotorer, der kunne fås enten som 1,9 liters eller 2,4 liters. Disse svarede til hhv. 77 kW/105 hk og 100 kW/136 hk.
156 har igennem alle sine år gennemgået kosmetiske, tekniske og mekaniske opdateringer. Alt fra fælge, spejle og midterkonsol til benzin- og dieselmotorer er løbende blev skiftet ud med nyere versioner.
Den største ændring skete dog i september 2003, hvor Alfa Romeo 156 gennemgik et større facelift end hidtil. Her blev bilen forsynet med en endnu større kølergrill. Derudover blev det i forvejen imponerende motorprogram udvidet med femcylindret dieselmotor. Motoren havde ydede 129 kW/175 hk og var derfor den kraftigste dieselmotor, 156 endnu havde haft.
Alfa Romeo 156 GTA blev dog som den eneste model ikke berørt af ovenstående ændringer, da den var i en klasse for sig selv. Den anerkendte og berømte GTA-serie fra Alfa Romeo omfattede bl.a. Giulia Sprint og GTA 1300 Junior, og i 2002 blev 156’eren tilføjet til udvalget af GTA-biler.
GTA-versionen af 156 blev lavet som både Berlina og Sportwagon, og den havde et mere sporty udseende end de almindelige modeller, som det jo hører sig til med GTA-serien.
Den ekstraordinære motor i 156 GTA var monteret på tværs af kørselsretningen, og den bød på følgende tekniske specifikationer:
Motorpræstationer:
Officielle brændstofværdier:
GTA-modellen blev lavet ud fra det oprindelige design af 156, hvormed den ikke bar præg af de kosmetiske ændringer, som faceliftet fra 2003. Den havde således ikke fået lavet den større kølergrill men derimod den almindelige lille grill.