Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | BMW i8 |
---|---|
Årgang | 2014 - |
Krydsmål | 5 x 112 |
ET Mål | 40 |
Centerhul | 66,5 |
Bolt/Møtrik | B14x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
BMW i8 er en luksuriøs og kraftig plug-in hybridsportsvogn fra BMW. Nærmere bestemt bliver den udviklet af BMW’s datterselskab som en del af deres eldrevne produktserie ’Project i’.
Der blev lavet en del specialmodeller allerede fra 2011-2012 stykker, herunder BMW i8 Spyder. Men i dag kender vi mest den eftertragtede sportsvogn som enten BMW i8 coupé eller roadster.
Den såkaldt rigtige model blev første gang vist frem i 2013 ved Frankfurt Motor Show. Den blev i begyndelsen lanceret på det tyske marked året efter i juni 2014. De afventende kunder i USA fik adgang til bilen i august 2014, og derefter fulgte resten af verden.
Fra midten af 2014 og frem til slutningen af 2016 havde BMW allerede fået solgt mere end 10.000 styks af den eksklusive hybridbil. Dette gjorde samtidig i8 til den allermest sælgende plug-in elektriske sportsvogn i verden. Selvom i8 blev eftertragtet verden over, så var den dog mest populær i hhv. Tyskland, Storbritannien og USA.
I dette afsnit ser vi lidt nærmere på specifikationerne for i8, herunder dens batteri-benzin hybride motors rækkevidde mv.
Der er som bekendt mange og meget flere avancerede tekniske specifikationer at dykke ned i – så hvis du er mere nysgerrig, så kan du hurtigt finde mere dybdegående beskrivelser og oversigter på nettet.
Herunder ser vi dog på nogle af de væsentligste specifikationer og egenskaber ved bilen.
Overblik:
Krop og chassis:
Elektriske specifikationer:
Rækkevidde på eldreven motor:
Rækkevidde som hybrid:
Specifikationer for størrelse:
Som det fremgår af vægten, så er BMW i8 også en relativ let bil ligesom i3’eren, og det skyldes i høj grad letvægtsmaterialerne i hårdfør plastik, herunder det kulfiberforstærkede genbrugsplastik på bl.a. skærme og paneler.
Allerede fra sin spæde start med de første egentlige modeller i 2012 vandt BMW i8 adskillige priser og awards, og det fortsatte de efterfølgende år.
I juli 2012 vandt Concept-modellen North American Concept Vehicle of the Year. BMW havde også lavet i8’eren som en Spyder-model, og denne vandt Best Production Vehicle-prisen i 2013.
Den regulære i8 model vandt så efterfølgende AutoGuide’s Reader’s Choice Green Car of the Year i 2015 samt den anerkendte og eftertragtede pris World Green Car of the Year ved Fame India Eco Drive, også i 2015.
I 2014 blev den kraftige og miljøvenlige coupé og roadster valgt som vinderen af Technology of the Year hos Autoblog. Og det sluttede stadig ikke her. I 2014 kårede Top Gear Magazine BMW i8 som vinderen af endnu en eftertragtede pris, nemlig deres Car of the Year 2014.
Den mere eksklusive pris, Luxury Green Car of the Year, som gives af Green Car Journal, gik naturligvis også til i8 – dette var i 2015. I England havde hybriden også stor bevågenhed, og den vandt da også både UK Car of the Year 2015 og UK Performance Car of the Year 2015.
Sidst men ikke mindst vandt i8 den store pris World Green Car Award i 2015, kåret og givet ved World Car of the Year-eventet.
Så alt i alt en meget rost og respekteret bil fra BMW, som er eftertragtet af mange trods dens relativt høje pris.
BMW i8 er i sagens natur en bil, der emmer af luksus, komfort og generel køreglæde. Det er en sportsvogn, og det går også igen i både kørestil og design. Hvad end du måtte foretrække coupéen med fire sæder eller den tosædet roadster, så er begge modeller lavet i nogenlunde samme stil med et par enkelte små forskellige.
Fælles for dem begge er dog, at de accelererer fra 0-100 på kun 4,6 sekunder vha. deres kombination af turboladet motor og to elmotorer. Topfarten er kontrolleret fra BMW’s side til maksimalt at kunne komme op på 250 km/t – så hvis du virkelig brænder for at komme over den hastighed, f.eks. i USA eller på den tyske Autobahn, så bliver det svært med i8.
Bilen er udstyret med en sekstrins-dobbeltkoblingsgearkasse, som er monteret på den bagerste motor. De to elmotorer er med til at give bilen et afsindigt godt moment, og med de 374 hk fra den bagerste motor kan BMW i8 virkelig trække fra – især med den relativt lave vægt pga. det robuste kulfiberplastik, som vejer meget mindre end almindelige metaller.