Skrevet d. 25. februar 2018 af Markus Tornefeldt

Salget af elbiler i 2017 stod næsten stille

221.818. Et relativt stort tal, når det står på ens konto, men det her skal ikke handle om private finanser. Til gengæld kan vi fortælle dig, at det var nøjagtigt det antal nye personbiler, som vi danskere købte sidste år.

Tallet ligger blot 1.100 biler – eller 0,5 % – under rekordsalget i 2016, hvor hele 222.924 nye biler blev solgt på det danske marked. Ud af det imponerende salg på 221.818 biler udgjorde de moderne elbiler kun 698 af disse, hvilket faktisk er en halvering af salget i forholdet til 2016.

Denne nedgang kan i høj grad tilskrives politikernes ”Stop&Go” politik på området – i hvert fald, hvis man spørger direktøren for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen:

”Rammebetingelserne ændrer sig hele tiden. Den usikkerhed, det giver for forbrugerne, betyder mere, når der skal vælges bil end de ellers positive tiltag, som da indfasningen af afgifterne blev udskudt, og der oveni kom en ’bonus’ baseret på batterikapaciteten. Det kan dog ses, at den politiske aftale fra foråret ’17 fik en effekt på efterårets salg, da der i anden halvdel af året blev solgt 561 elbiler mod 137 i 1. halvår.”

Gunni Mikkelsen står lidt uforstående overfor politikernes ”Stop&Go” politik omkring elbiler på det danske marked, og han forstår ikke helt, hvad de egentlig vil med lovgivningen:

”Lovgivningen er uhensigtsmæssig. Hvis vi skal fremme ny, grøn teknologi, er det helt afgørende, at der findes klare, velkendte rammevilkår over en lang periode. Det giver tryghed og ro – både for branchen og for forbrugerne. Vi mener, at den eneste rigtige model til at sætte en stopper for usikkerheden, er en samlet reform af afgifterne. En reform, hvor man beskatter ud fra bilens CO2 udledning og vægt, i stedet for ud fra bilens værdi. Kun på den måde kan vi sikre mere miljørigtige biler, og ikke mindst mere sikre biler”, udtaler Gunni Mikkelsen.

Mængden af elbiler på de danske veje steg kun marginalt fra 2016 til 2017, hvor de udgjorde en samlet bestand på 8.746 elbiler mod 8.643 elbiler året før.

Denne stigning, eller mangel på samme, skyldes altså i høj grad de politiske beslutninger på markedet, hvis man spørger De Danske Bilimportører.

Anderledes står det til inden for cykelbranchen. Her stormer el-cykler fremad- og sågar erstatter bil nummer 2. En tendens der bliver spændende at følge fremadrettet. Bliv klogere på dette i bloggen.