Model Alfa Romeo Spider
Årgang 1995 - 2006
Krydsmål 5 x 98
ET Mål 30
Centerhul 58,1
Bolt/Møtrik B12x1,25

Nye dæk til bilen?

Valget af dækstørrelse kan variere efter hvilken størrelse fælg du benytter. Hvis du allerede har noteret dig hvilken størrelse dæk du skal benytte, så kan du finde gode priser på dæk online hos Dækbutikken, som levere kvalitetsdæk, samt professionel hjælp telefonisk eller pr. email. Du finder også dæk hos Tirendo.

Et andet og nemmere alternativ

Hvis du har brug for hjælp til indkøb af dæk, samt montering af disse, så anbefaler vi at du benytter en service som Autobutler, hvor du kan få tre gratis tilbud på dæk samt montering - det koster intet, men er en fantastisk service til at blive klogere på priserne.

Få det bedste forsikrings tilbud på en Alfa Romeo Spider

Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.

Et andet og nemmere alternativ

Et andet alternativ er at bruge online sammenligningssider som Tjenestetorvet og Find forsikring. Disse sammenligningsmaskiner vil give dig et godt praj om de billigste at ringe til, og give dig et godt forhandlingsgrundlag for forsikrings prisen. Dette vil nemt spare dig flere tusinde kroner og tid med at ringe rundt.

I tvivl om afgiften på en Alfa Romeo Spider?

I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.

Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider var oprindeligt en gammel klassisk sportsvogn, som blev fremstillet af den italienske bilproducent Alfa Romeo fra 1966 – 1993. Denne guide fokuserer dog i højere grad på den mere moderne model, som blev lanceret sammen med sin næsten identiske makker Alfa Romeo GTV i 1993.

Bilen bliver fremstillet og forhandlet frem til 2006, mens GTV’en blev taget ud af produktion to år tidligere. Alfa Romeo GTV er en 2+2 coupé, og Spideren er en mere sporty roadster og har derfor kun to sæder. Alfa Romeo Spider var en cabriolet uden kaleche og egnede sig derfor kun til kørsel i det mere sommerlige vejr.

I løbet af de 11-13 år, hvor GTV og Spider var i produktion, blev der fremstillet ca. 39.000 Spidere og ca. 41.700 GTV’ere.

Klassisk Alfa Romeo design

Alfa Romeo Spider fra 1993 – 2006 var essentielt set en fornyelse og en genoplivning af den 30 år gamle Alfa Romeo Giulia Spider fra 105-serien.

Alfa Romeo lavede en ny og moderne fritids- og sportsvogn på det tidspunkt, og de valgte at bevare en del af de klassiske Alfa Romeo elementer – herunder de traditionelle italienske træk med motorgrill og to afrundede forlygter.

Fronten eller næsen på Spideren var sænket, mens bagenden var hævet en del og havde en spoiler monteret bagpå.

Både GTV’en og Spideren havde en afkortet bagende med en såkaldt Kammback, også kaldet Kamm tail eller K-tail. Denne lidt specielle bagende var med til at give bilerne en bedre aerodynamik og dermed højere fart og bedre moment.

Alfa Romeo Spider og GTV vandt adskillige priser

De to eksklusive og moderne biler vandt en lang række priser gennem de aktive produktionsår.

Herunder kan du se et udsnit af priserne fra 1995, ca. to år efter lanceringen, hvor Alfa Romeo Spider og GTV blev anerkendt for både design og præstation:

  • 1995: Autocar Magazine: “1995 Car of the Year”.
  • 1995: Car Magazine: “Best Designed Car”.
  • 1995: Car Magazine: Best Design Detail in production.
  • 1995: “The World’s most Beautiful Automobile” award.
  • Bild: “Goldenes Lenkrad”.
  • Automobilia: “Auto più bella del mondo”.
  • Autocar Magazine: “Best Sport Car”.
  • Auto Zeitung: “Best car to drive”.
  • “Engineer of the Year” for chief Alfa Romeo engineer, Bruno Cena.
  • 1995 Trofeu do Automovel Categoria “Deportivo di Ano”

Alfa Romeo Spider motorer

Overordnet set blev der lavet seks forskellige motortyper til både Alfa Romeo Spider og GTV.

In-line firecylindret motorer i GTV og Spider:

  • 8-liters 16-valve (144 PS (106 kW; 142 hk))
  • 0-liters 16-valve Twin Spark (150 PS (110.3 kW; 147.9 hk))

V6-motorer i begge bilmodeller:

  • 0-liters 12-valve turbo (200 PS (147 kW; 197 hk))
  • 0-liters 12-valve (192 PS (141 kW; 189 hk))
  • 0-liters 24-valve (220 PS (162 kW; 217 hk))
  • 2-liters 24-valve (240 PS (177 kW; 237 hk))

Igennem årene blev der også fremstillet en række eksklusive limited edition-versioner af både Alfa Romeo Spider og GTV, herunder GTV Cup 2001, Spider Serie Speciale ’Elegant’ 2001 og Edizione Nero Spider 2004.