Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | Alfa Romeo Spider |
---|---|
Årgang | 1995 - 2006 |
Krydsmål | 5 x 98 |
ET Mål | 30 |
Centerhul | 58,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
Alfa Romeo Spider var oprindeligt en gammel klassisk sportsvogn, som blev fremstillet af den italienske bilproducent Alfa Romeo fra 1966 – 1993. Denne guide fokuserer dog i højere grad på den mere moderne model, som blev lanceret sammen med sin næsten identiske makker Alfa Romeo GTV i 1993.
Bilen bliver fremstillet og forhandlet frem til 2006, mens GTV’en blev taget ud af produktion to år tidligere. Alfa Romeo GTV er en 2+2 coupé, og Spideren er en mere sporty roadster og har derfor kun to sæder. Alfa Romeo Spider var en cabriolet uden kaleche og egnede sig derfor kun til kørsel i det mere sommerlige vejr.
I løbet af de 11-13 år, hvor GTV og Spider var i produktion, blev der fremstillet ca. 39.000 Spidere og ca. 41.700 GTV’ere.
Alfa Romeo Spider fra 1993 – 2006 var essentielt set en fornyelse og en genoplivning af den 30 år gamle Alfa Romeo Giulia Spider fra 105-serien.
Alfa Romeo lavede en ny og moderne fritids- og sportsvogn på det tidspunkt, og de valgte at bevare en del af de klassiske Alfa Romeo elementer – herunder de traditionelle italienske træk med motorgrill og to afrundede forlygter.
Fronten eller næsen på Spideren var sænket, mens bagenden var hævet en del og havde en spoiler monteret bagpå.
Både GTV’en og Spideren havde en afkortet bagende med en såkaldt Kammback, også kaldet Kamm tail eller K-tail. Denne lidt specielle bagende var med til at give bilerne en bedre aerodynamik og dermed højere fart og bedre moment.
De to eksklusive og moderne biler vandt en lang række priser gennem de aktive produktionsår.
Herunder kan du se et udsnit af priserne fra 1995, ca. to år efter lanceringen, hvor Alfa Romeo Spider og GTV blev anerkendt for både design og præstation:
Overordnet set blev der lavet seks forskellige motortyper til både Alfa Romeo Spider og GTV.
In-line firecylindret motorer i GTV og Spider:
V6-motorer i begge bilmodeller:
Igennem årene blev der også fremstillet en række eksklusive limited edition-versioner af både Alfa Romeo Spider og GTV, herunder GTV Cup 2001, Spider Serie Speciale ’Elegant’ 2001 og Edizione Nero Spider 2004.