Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | Alfa Romeo Mito |
---|---|
Årgang | 2008 - |
Krydsmål | 4 x 98 |
ET Mål | 39 |
Centerhul | 58,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,25 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
Alfa Romeo Mito blev produceret af italienske Alfa Romeo og Fiat fra 2008 – 2018, og den er Alfa Romeos bud på en moderne minibil med fokus på både køreglæde, motoreffektivitet og god indendørs funktionalitet.
MiTo er en sammentrækning af byerne Milano og Torino, som er hovedsæder for hhv. Alfa Romeo og Fiat, som hører sammen under samme koncern.
Alfa Romeo MiTo hører til klassen minibiler, men da modellen er over fire meter lang udvendigt, så hører den blandt de absolut største inden for sin klasse.
I denne guide ser vi lidt nærmere på nogle af de særegne tekniske features for MiTo’en, herunder Alfa Romeos populære DNA-system. Derudover kommer vi omkring de forskellige motorer, som MiTo’en er lavet med.
MiTo betyder også myte på italiensk, og til trods for sin relativt lille størrelse, så lever den meget godt op til navnet rent designmæssigt. Den er nemlig lavet med udgangspunkt i Alfa Romeos meget eksklusive sportsbil Alfa Romeo 8C Competizione.
For at give et ekstra eksklusivt look blev MiTo lavet med rammeløse sideruder, som det ofte ses i en coupé. Bilen er kun lavet som tre-dørs model, hvilket også stemmer meget godt overens med en klassiske coupé.
Drivlinjen i MiTo er lavet med en elektronisk differentialespærre, som også går under navnet Q2, når det gælder Alfa Romeo biler.
Noget andet særligt ved Alfa Romeo MiTo er de to klassiske Alfa Romeo features DNA og MultiAir, som giver bilen bedre kørefærdigheder og en mere effektive udnyttelse af motoren. Vi kommer nærmere ind på begge disse i afsnittene nedenfor.
MiTo blev i starten fremstillet med tre forskellige motorer, som køberne kunne vælge imellem. Der var hhv. to benzinmotorer og en dieselmotor.
Alle tre motorer var kombineret med en manuel sekstrins gearkasse, som senere blev suppleret af en femtrins gearkasse og en mindre dieselmotor. Sidst men ikke mindst valgte Alfa Romeo at introducere en fjerde motor, nemlig den lille tocylindrede benzinmotor TwinAir, som også er kendt fra Fiats anvendelse af selvsamme motor i den populære Fiat 500.
I 2010 introducerede Alfa Romeo en dobbeltkoblingsgearkasse til MiTo. Anordningen går også under navnet TCT, som er en forkortelse for Twin Clutch Transmission. TCT gør det muligt at anvende de integrerede skiftepaneler ved rattet, når der skal skiftes gear.
En af de helt specielle ting ved den italienske minibil er, at Alfa Romeo valgte at inkludere deres meget populære og anerkendte DNA-system som standardudstyr i MiTo.
DNA står i denne sammenhæng for Dynamic, Normal, All Weather. Systemet anvender en kontakt på midterkonsollen i bilen, som gør det muligt via en tretrinsfunktion at skifte mellem forskellige køreegenskaber og -indstillinger hurtigt og nemt.
Alfa Romeos DNA-system gør det muligt at bruge Dynamic-funktionen til mere krævende kørsel, mens Normal-funktionen egner sig godt til almindelig og rolig kørsel. Sidst men ikke mindst kan All Weather-funktionen vælges, hvis man kører under mere ekstreme og hektiske vejrforhold.
Rent tekniske give DNA-systemet dig mulighed for nemt at regulere bilens bremser, styring, motor, køreegenskaber og differentialespærre, så de tilpasser sig kørselsforholdene i den pågældende situation.
Noget andet særligt ved MiTo var, at den i 2009 blev den allerførste serieproducerede bil, som var udstyret med MultiAir-systemet. Systemet hedder også på mere fagligt sprog en elektro-hydraulisk ventilstyring.
MultiAir sørger for selektivt at styre hver enkelt ventil i bilen. Dette gør det muligt at opnå en større effekt drejningsmoment, men med færre emissioner og lavere brændstofforbrug.
Quadrifoglio Verde er topmodellen, som anvender MultiAir-systemet, og som har en motor, der med elektronisk regulerede støddæmpere yder en effekt på 125 kW/170 hk.
MultiAir-systemet i Alfa Romeo MiTo er udstyret med det populære start/stop-system, hvilket også blev en standard feature ved begge dieselmotorer fra 2011 og frem.
Alfa Romeo MiTo blev som nævnt fremstillet med både diesel- og benzinmotorer. I dette sidste afsnit kan du se et uddrag af nogle af specifikationerne for hhv. de langsomste og hurtigste motorer målt på tophastighed for både benzin og diesel.
1.4 8V – Langsomste benzinmotor:
1.4 TB 16V MultiAir – Hurtigste benzinmotor:
1.3 JTDM 16V Eco² – Langsomste dieselmotor:
1.6 JTDM 16V – Hurtigste dieselmotor:
OBS: Samtlige værdier angivet i parentes er dem, der gælder ved brug af Dynamic-indstillingen i DNA-systemet.