Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Vi skal mange år tilbage i tiden, før vi rammer et årstal, hvor de serieproducerede biler blev bygget i hånden. I dag er en stor del af processen automatiseret, hvorfor robotter varetager hovedparten af den moderne bilproduktion. Faktisk er det en meget begrænset del af produktionen, der varetages af mennesker.
Dette er naturligvis ensbetydende med, at robotterne bruges i et bredt spektrum af sammenhænge, hvilket omfatter maskinstøberier, laserskæringsanlæg, formpressere, fræsemaskiner m.m. Desuden kan robotarme også anvendes til skrue-, samlings- og mærkningsopgaver samt håndtering og kvalitetskontrol.
Det er naturligvis ikke uden grund, at robotterne har indtaget bilproduktionen. Det er gjort med henblik på at effektivisere produktionen, da en effektiv produktion resultere i et større antal producerede biler. Det er selvfølgelig målet med serieproducerede biler, da de som regel sælges i et stort antal.
Robotterne bruges dog ikke blot for at effektivisere produktionen. De bruges ligeledes fordi de er billigere i drift, end at ansætte en person til at varetage opgaven. Eksempelvis vil en svejserobot være mere effektiv og billigere i drift, end at lade en person om arbejdet, hvorfor der er god grund til at robotterne gør sit indtog.
Desuden har robotterne også den fordel, at de ikke har brug for pauser. De kan arbejder 24 timer i døgnet, 7 dage i ugen. At kunne lade produktionen køre i døgndrift er en betydelig fordel for en bilfabrikant som Fiat eller Nissan, der sælger flere tusinder biler om dagen, da deres kapacitet dermed udvides.
Ikke alle bilfabrikanter har taget robotterne til sig i lige stort omfang. De gængse, serieproducerede biler er i dag i høj grad produceret af robotter, men der findes også fabrikanter, der sværger til håndarbejdet. Det gør sig blandt andet gældende for det luksuriøse og ekstravagante Rolls-Royce.
Foruden det ypperste inden for luksusbiler, er det begrænset hvor mange bilproducenter, der ikke har valgt at overlade en stor del af deres produktion til robotter. Dog er der forskel på, hvordan processerne foregår på deres fabrikker, og hvor meget menneskelig interaktion, der er påkrævet.
Nogle steder har robotterne overtaget næsten hele samlebåndsarbejdet, mens de hos andre fabrikanter har fokuseret på at skabe synergi mellem ansatte og robotter. Én ting er dog sikkert; robotterne er kommet for at blive, og de vil med garanti varetage en større del af bilproduktionen på verdensplan i fremtiden.