Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Den kolde tid kommer os raskt i møde. De gule blade er begyndt at falde af træerne og tage sig en rask tur hen ad vejen i den hvirvlende efterårsvind. Snart kan græs og buske være dækket af et hvidt frostlag, når du træder ud ad hoveddøren om morgenen. Når det sker, er det vigtigt, at du er forberedt. At du har fået sat vinterdæk på bilen og med god samvittighed kan bevæge dig ud i trafikken. Her fortæller vi, hvorfor det er så vigtigt, at du kører med vinterdæk om vinteren.
Det er et spørgsmål om sikkerhed
Det der med at skifte til vinterdæk er ikke et af dækproducenternes reklamefremstød. Det er faktisk ramme alvor og kan være et spørgsmål om liv eller død på en glat vej. Der er desværre stadig bilejere, der ikke tager det seriøst og derfor beholder sommerdækkene på bilen vinteren igennem. Nogle mener ikke, at det kan betale sig, når der efterhånden kommer sne så sjældent. Men, hvis du kommer ud for en situation, hvor du ikke kan bremse godt nok på en sneglat vej, så giver det ikke mening at snakke om, hvad der kan betale sig. For så kan det være både din egen familie og andres familie du udsætter for livsfare.
Stor forskel på sommer- og vinterdæk
Dækproducenterne udvikler hele tiden deres dæk, så de bliver bedre og bedre og, det er der en grund til. De ønsker naturligvis, at have de mest sikre dæk på markedet. De gør samtidigt alt, hvad de kan for at gøre sommerdækkene gode til varme temperaturer og vinterdækkene gode til kulde og sne. Det betyder, at der er meget står forskel på, hvordan et sommer- og vinterdæk er konstrueret.
Blød og hård gummi
Den gummi sommerdæk og vinterdæk er lavet af er forskellig. Et sommerdæk er lavet af en forholdsvis hård gummi, så de ikke bliver alt for bløde, når asfalten bliver varm. Vinterdæk derimod er lavet af en blødere gummitype, der ikke bliver for hård i frost og kulde og derfor stadig har et godt vejgreb, når vejen er kold og eventuelt dækket af is og sne. Allerede det betyder selvsagt meget for sikkerheden. Kører du omkring på bløde vinterdæk i sommervarmen, kan bilen blive vanskeligere at styre. Kører du på hårde sommerdæk i vinterkulden, har dækkene ikke et ordentligt vejgreb og bremser betydeligt dårligere end vinterdæk.
Dækkets mønster
I tillæg til den forskel, der er på vinter- og sommerdæks gummitype, er der også forskel på dækkenes mønster alt efter, om det er dæk til vinterbrug eller sommerbrug. Sommerdækkets overflade består henholdsvis af felter uden mønster og felter med dybe riller. De dybe riller leder regnvand væk fra områderne uden mønster og sikrer på den måde at dækket kan bremse godt selv på en regnvåd vej. Vinterdækkets dækmønster er konstrueret med mange tynde lameller, der er meget fleksible. Når vinterdækkene kører på veje dækket af is eller sne bryder lamellerne overfladevandet og fjerner effektivt den sne og slud, der sætter sig på dækket under kørslen. Lamellerne er således med til at sikre et godt vejgreb i vinterføre.
Et vinterdæks symboler
For at være sikker på, at det er vinterdæk, du sætter på din bil, skal du kigge efter to ting. Et vinterdæk skal have det såkaldte 3PMSF mærke, som forestiller et stiliseret bjerg med tretoppe og et snefnugsymbol i midten. Dertil skal et vinterdæk være mærket med de to bogstaver M+S. Det står for det engelske Mud + Snow. Der er dog biltyper såsom SUV, Jeeps og 4×4 biler, der har hjul med mærket M+S uden, at det er vinterdæk, så vær lige ekstra opmærksom på det, hvis du ejer en sådan biltype, så du ikke fejlagtigt tror, du kører med vinterdæk uden at gøre det.