Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | BMW Z4 |
---|---|
Årgang | 2002 - 2009 |
Krydsmål | 5 x 120 |
ET Mål | 47 |
Centerhul | 72,5 |
Bolt/Møtrik | B12x1,50 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
BMW Z4 er en af BMW’s mere populære Roadstere, som også har været lavet som coupe gennem årene. Den blev første gang lanceret i 2002, og den første variant blev – med et ansigtsløft undervejs – produceret fra 2002 – 2008.
Denne første model hed også E85 (eller E86 som coupe), mens efterfølgeren i 2009 fik det interne navn E89.
I marts 2019 blev den helt nye BMW Z4-model så lanceret, og det er særligt denne, vi ser nærmere på i denne guide. Du kan læse om bl.a. performance, manøvredygtighed, fordele ved den nye stofkaleche samt de tre forskellige motorer.
Den nye BMW Z4 Roadster bygger først og fremmest på en høj grad af performance. BMW har lagt sig i selen med den kraftige 340 hk motor, som giver en afsindig hurtig acceleration.
Den største motor lader dig gå fra 0-100 km/t på 4-5 sekunder. Der kommer med andre ord hurtigt smæk på, når du rammer tilkørselsrampen til motorvejen.
Foruden den effektive motor er Z4’eren også konstrueret på en anderledes måde, at man tidligere har set i Roadster-modeller; førhen har det manglende faste tag nemlig gjort bilen mindre manøvreringsdygtig.
Det har man ændret ved at lave en strammere undervogn og ved at forkorte afstanden mellem hjulene.
Køredynamikken er også i top i den nye Z4 fra 2019. Der er tænkt over et lavere tyngdepunkt og mere moderne teknik end tidligere set, som tilsammen skaber en mere dynamisk kørsel på både lande- og motorveje samt ved daglig bykørsel.
Man kommer nemt til at mærke de tydelige sporty accenter, som er kendetegnet ved Roadsters fra BMW, hvor den nyeste Z4-model også udmærker sig med en ydelsesdata, der forventeligt er i særklasse.
Som BMW selv formulerer det, så har den nye model skabt nye ambitioner for køreglæde og dynamik på vejene.
Hvis du drømmer om en sportsvogn med intuitiv og meget direkte manøvrering, så kunne BMW Z4 sagtens være et kvalificeret bud.
Designerne bag den nye Roadster – med australske Calvin Luk i spidsen – har fokuseret på en række faktorer og tiltag for at give bilen så god en manøvrering som mulig, uden at det er gået ud over kraft og acceleration.
Der er bl.a. blevet kredset om detaljer såsom en kortere hjulafstand end tidligere, et lavere tyngdepunkt, godt med nødvendige kræfter i motoren samt en mere præciseret og afstemt undervogn.
Summen er med til at give den høje manøvredygtighed, som både sikrer stabilitet i selv helt skarpe sving og en mere intuitiv og direkte styring af bilen.
Luk har desuden stået for tegningerne til den nye BMW 8-serie, hvormed man kan ane lighederne mellem Z4’eren og 8-modellerne.
BMW Z4 er nu tilbage i sin oprindelige Roadster-form med den klassiske stofkaleche. Den nye kaleche har dog fået en tidssvarende og kærkommen opdatering, hvor formålet fra BMW’s side tydeligvis og succesfuldt har været at skabe endnu mere køreglæde for deres kunder.
Kalechen i Z4’eren fra 2019 kan åbnes og lukkes på kun 10 sekunder, hvilket hører til blandt de hurtigere præstationer i denne bilklasse.
Du kan tilmed åbne og lukke den, mens du kører op til 50 km/t, hvilket igen giver mere komfort og funktionalitet end førhen.
I modsætning til sin forgænger fra 2009 har den nye 2019-version af BMW Z4 fået et bredere og længere karosseri. Både højde, bredde og længere er blevet skruet en stand opad, og det kommer til udtryk i form af mere kraft og bedre køreegenskaber – det sker i kraft af kombinationen med kortere hjulafstand og en stivere undervogn.
Nye mål vs. tidligere mål:
Akselafstanden er som sagt gjort mindre for bedre køreegenskaber. Den er reduceret fra 2.496 mm til 2.470 mm.
Som udgangspunkt kan Z4’eren vælges med en af tre forskellige motorer. Den ene er sekscylindret, mens de to øvrige er lavet som firecylindret. Alle tre varianter er benzinmotorer, og de fås alle sammen med en gearkasse, som er en automatisk model med 8 trin fra tyske ZF.
Den sekscylindret er i sagens natur også den kraftigste – der er tale om topvarianten M40i, som er en rækkemotor, som ved hjælp af den indbyggede biturbo yder en kraft på hele 340 hk.
De to øvrige benzinmotorer er hhv. BMW Z4 sDrive30i på 258 hk og BMW Z4 sDrive20i på 197 hk. Begge disse motorer er som sagt firecylindret.
For at give føreren af Roadsteren endnu mere komfort og køreglæde, så er den nye Z4 også udstyret med en lang række smarte teknologier – herunder de forskellige former for køreassistance.
Under den overordnede kategori ’Køreassistent’ finder du således både en parkeringsassistent, en sprogassistent, en køreassistent, en Stop&Go-funktion med aktiv hastighedsregulering mv.
Du kan få alt fra meldinger om vejarbejde, forhindringer ved parkering og vejrudsigter til fartpilot og Head-Up Display på selve foruden over rattet.