Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | BMW M5 F10 |
---|---|
Årgang | 1997 - 2005 |
Krydsmål | 5 x 120 |
ET Mål | 20 |
Centerhul | 74,1 |
Bolt/Møtrik | B12x1,50 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
BMW M5 er en højydende sporty model fra BMW’s 5-serie. M-modellerne er som bekendt udstyret med en række tiltag, der giver dem et ekstra sportsligt touch og højere køreglæde, samtidig med at motorkraften er skudt i vejret – men det vender vi tilbage til i løbet af denne guide.
Den nyeste generation af M5 hedder F90, og den har været i produktion og salg siden 2017. Guiden omhandler imidlertid primært den forrige generation ved navn M5 F10, som vi ser nærmere på herunder.
Denne guide handler primært om den femte generation af BMW M5. Generationen gik også under det interne navn F10. Den blev produceret fra 2011 – 2016, hvor F90 overtog styringen.
BMW M5 F10 blev første gang offentliggjort ved Frankfurt Motor Show i 2011, og de første salg startede senere samme år, nærmere bestemt i november.
Den blev lavet med en stærk twin-turboladet V8 motor, hvilket også gjorde netop denne generation til den allerførste M5-model med turboladning.
På de fleste markeder rundt om i verden var F10 lavet med en gearkasse, der bestod af en 7-trins dual-clutch transmission. Dette var også første gang, at M5-serien gjorde brug af denne slags transmission i sin kørsel.
I dette afsnit kan du se en enkel og præcis oversigt over de generelle specifikationer for F10. Selvom nogle af karakteristikaene går igen fra tidligere generation, så har F10 alligevel sine egne specielle særegenskaber.
Den blev bl.a. lavet et pænt stykke længere end tidligere generationer herunder E60 fra 2005 – 2010.
Hurtigt overblik over specifikationer for BMW M5 F10:
Vi kommer mere ind på selve motoren i afsnittet herunder, så læs blot videre, vil du dykke mere ned i de tekniske detaljer.
Motoren i BMW M5 F10 er en BMW S63B44TÜ-maskine. Det er en opgraderet version af den 4,4 liter store twin-turboladet V8-motor, som blev introduceret i X5 M E70 fra 2010.
Motoren genererer en maksimal ydelse på 412 kW, hvilket svarer til svimlende 553 hk. Det foregår ved 6-7.000 omdrejninger i minuttet. Officielt set betyder dette, at F10 går fra 0-100 km/t på kun 4,4 sekunder.
Valgte man at få valgfri M Driver’s Package med i bilen, så kunne den komme op på en tophastighed på 305 km/t. Ikke ligefrem noget, man får brug for herhjemme på de danske veje, men ikke desto mindre en sov detalje til kørsel på racerbaner eller i lande med mere lempelige hastighedsbegrænsninger.
På den berygtede Nürburgring i Tyskland blev det rapporteret, at F10-generation af M5 klarede en omgangstid på 7:55.
BMW M5 har et suverænt omdrejningsmoment, som i høj grad skyldes den indbyggede Active M-Differential. Active M skaber en kraftig momentvækst, som lader dig skyde bilen afsted med lynhurtig acceleration fra både stilstående stand eller i bevægelse.
Active M-Differential sikrer momentvækst ved baghjulene på M5, som er 19 tommers hjul som standard. Det er også muligt at udvide med et par 20 tommers hjul, der kommer med forskellige størrelses Michelin Pilot Super Sport dæk på hhv. for- og baghjul.
Hvad angår bremserne i bilen, så kommer de som standard i form af 6-piston frontkalibre, og derudover har du mulighed for at tilkøbe keramiske kulstofbremser for øget effekt.
Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at netop M5 F10 blev rost meget for sin forbedrede gearkasse og brændstoføkonomi. På den anden side modtog BMW en smule kritik for bilens motorlyd, forøgede vægt samt følingen med styringen af bilen.
Der var to chefdesignere på F10-generation af BMW M5; det var hhv. Jacek Fröhlich og Ulf Weidhase. De stod i spidsen for et hold af dygtige ingeniører og designere, som sammen skabte den populære og sportslige sedan fra 2011.
Samtidig med, at F10 blev produceret, så blev der også fremstillet almindelige modeller fra den ordinære BMW 5-serie – det foregik på BMW Dingolfing Plant i Tyskland. Her fortsatte produktionen af bilerne helt frem til oktober i 2016, hvor den sluttede, og hvor den efterfølgende generation F90 tog over.
Fra og med 2014 blev BMW M5 F10 også tilbudt med den eftertragtede M5 Competition Package. Udvidelsespakken gjorde den voldsomme sedan endnu mere kraftige og effektiv i sin kørsel.
Opdateringen bød bl.a. på en forøgelse af motorkraften i bilen, hvormed denne steg til en kraft på 423 kW, svarende til 567 hk. Samtidig bød pakken i 2014 på en ny suspensionsopsætning, som betød nye bøsninger, fjedre, spjæld og støddæmpere – den samlede opdatering gjorde F10 10 mm lavere end ellers.
Hvis man ikke syntes, at den nye motorkraft på 567 hk var nok, så lavede BMW faktisk endnu en forbedret pakke i 2015. Her fik motoren endnu et nøk opad, hvormed den nåede en kraft på 441 kW, svarende til 591 hk. Dermed kunne M5 gå fra 0-100 km/t på sølle 3,9 sekunder.
I 2015 havde BMW M5 30 års jubilæum. Det var selvfølgelig en stor begivenhed, og i den anledning valgte BMW at fremstille 300 Special Edition-versioner af hverdagsracerbilen.
Denne model blev meget passende navngivet ’30 Jahre BMW M5’, og alle 300 biler blev fremstillet med den specielle individuelle farveskærm ved navn Frozen Dark Silver Metallic.
Pga. det lave antal fremstillede biler blev Special Edition-jubilæumsudgaven selvfølge en unik og sjælden bil, som hurtigt blev afsat til entusiaster verden over.
Vi runder guiden af med kort at fortælle om den nyeste M5-generation. Det drejer sig om BMW M5 F90, som også er en firedørssedan. Den optimerede og mere tidssvarende model har været i produktion og på markedet fra 2017.
Den blev afsløret på en lidt anderledes måde, end mange af de øvrige biler fra BMW. Det foregik nemlig først og fremmest ved Gamescon i 2017, som er en stor computerspilskonference. Det skyldtes, at bilen indgik som en del af det populære bilspil ’Need for Speed Payback’. Senere blev F90 også præsenteret mere rigtigt ved Frankfurt Motor Show IAA i september 2017.
F90 kan som udgangspunkt gå fra 0-100 km/t på kun 3,4 sekunder samt 0-200 km/t på 11,1 sekunder. Det kan den i kraft af den indbyggede S63 motor, som er en opdateret udvikling fra tidligere model af samme navn. Motoren har som standard en kraft på 441 kW eller 591 hk.