Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Model | BMW M3 F80 |
---|---|
Årgang | 1986 - 1990 |
Krydsmål | 5 x 120 |
ET Mål | 30 |
Centerhul | 72,5 |
Bolt/Møtrik | B12x1,50 |
Bilforsikring kan være en dyr fornøjelse, og hvis du opnå den bedste forsikringspris har vi samlet nogle gode råd. For at opnå en god forsikringspris, både som ung og ældre, er det vigtigt du er klar til at forhandle og ringe rundt til en masse forsikringsselskaber.
I vores sektion omkring vægtafgift, grønejer afgift, eller registreringsafgift kan du læse alt om afgiften på køretøjet. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside Hvor Langt På Literen eller på bilens registreringsattest, se hvor langt et køretøj er beregnet til at køre efter ECE-normen eller hvad bilens egenvægt er.
BMW M3 er en af klassikerne fra BMW. Bilen er blevet produceret siden 1985 og bliver det stadig den dag i dag – dog er den gennemgået en række opdateringer og modeludskiftninger gennem årene.
Den første model hed BMW M3 E30, og oprindeligt inkluderede M3-serien både en sedan, en coupé og en cabriolet. Den nye F80-model fra 2014 byder dog kun på M3 Sedan.
Coupéen og cabrioleten er dog ikke skyllet helt ud med badevandet – de er blot rykket over i BMW’s M4-serie.
I denne guide ser vi nærmere på den nuværende og aktuelle F80-model og dens forskellige features, som gør den til en moderne og tidssvarende version af den sporty og kraftige bil, den altid har haft ry for at være.
M Competition er en ekstra sportspakke til dig, der skal have det endnu vildere. Pakken byder på en speciel adaptiv M undervogn samt en optimeret og mere præciseret motorydelse – denne kombination sikrer en væsentligt forbedret dynamik i din kørsel.
Sportsudstødningen er lavet som dobbeltafgangsrør i mørkt krom, og det giver en ekstra voldsomt og potent motorlyd, som du kender det fra racerbilerne.
Ydermere giver pakken de flotte og eksklusive 20-tommer M fælge med dobbelteger i diverse dækstørrelse efter behov, samt M sportssæder lavet i lette materialer for øget komfort.
Med den nye BMW M3 Sedan har BMW sørget for at overføre deres teknologier inden for motorsport og over i en bil, som for så vidt er lavet til hverdagskørsel.
Det betyder, at du opnår en række ekstra sporty fordele med en M3’er, der giver en god blanding af optimal ydelse og smarte hverdagsfunktioner samt praktiske kvaliteter.
De sportslige biler er en kernekompetencer under produktion af biler hos BMW M GmbH, som er afdelingen, der har stået bag netop sedanen fra M3-serien.
Launch Control er en indbygget avanceret teknologi, som sikrer, at M3 når en afsindig hurtig acceleration, som ikke mindst er optimal under alle former for opstart.
Launch Control fungerer kort sagt ved, at motoren justeres til at opnå de bedste omdrejninger ved start ved hjælp af den integrerede elektronik.
Motorens optimale omdrejningsområde bliver også konstant bevaret i kraft af M dobbeltkoblingsgearkassen, som sætter punkterne for gearskifte efter situationen.
Det næste sporty element er M Driver’s Package. Pakken kan tilkøbes ved siden af din bil, og du kan få den installeret med det samme eller vente med at købe, da installationen altid kan foregå på et senere tidspunkt.
Pakken øger bilens hastighed, så du når helt op på en topfart på 280 km/t. Det er måske ikke nødvendigt i hverdagskørslen herhjemme, men det vil være en ekstra spændende fordel, hvis du får lyst til at tage din M3 en tur på racerbane eller ned over den tyske autobahn.
M Drive er en højteknologisk installation, som sikrer dig en individuel opsætning og konfigurering af en række elementer i M3’eren.
M Drive giver dig bl.a. mulighed for at tilpasse Head-Up Displayet, DSC-funktionen og personlige profiler til forskellig kørsel fra cruising og op til meget mere sporty indstillinger med ekstra respons i bilen. Bilens styretøj, støddæmper og motor ændres dermed automatisk for perfekte køreegenskaber.
M Servotronic er en interessant feature og en moderne version af den klassiske servostyring. M Servotronic lader dig tilpasse graden af servostyring, så du opnår en mere optimal respons og kontrol over styringen afhængig af situationen.
Det giver en generelt en ekstra høj styrekomfort, hvad enten du skal parkere, manøvrere i høj fart eller kringle dig rundt på meget snoede veje.
M Dynamic Mode er et delelement af DSC-funktionen, som står for Dynamic Stability Control. DSC sørger som udgangspunkt for at reducere under- og overstyring og dermed minimere hjulspin.
M Dynamic Mode går ind og tager over her og giver netop plads til en smule hjulspil for at udforske og udnytte bilens fulde køredynamiske evner. Det bliver dog aldrig farligt, da der stadig er direkte adgang til DSC’en.
BMW M3 Sedan byder på lidt forskellige motortyper, som generelt set alle sammen er ekstra kraftige og hidsige, så du kan få den ægte sportsfølelse i din kørsel, som BMW havde tænkt sig med produktionen af den nye F80-model.
7-speed M-DCT motoren giver en acceleration på 0-100 km/t på blot 4,1 sekunder, mens den konventionelle 6-speed motor med manuel transmission ligger på 0-100 km/t på 4,3 sekunder.
Motorerne giver en tophastighed på 249 km/t, mens M Driver’s Package som nævnt tidligere forøger hastighed til en tophastighed på 280 km/t. Den nye motormodel har desuden en ydelse på 317 kW eller 425 hk.
Med M3 Competition-pakken fra 2016 gav yderligere kraft til den i forvejen eksplosive motorlinje i BMW M3. Competition-pakken forøgede ydelsen til 331 kW eller 444 hk, og acceleration kom helt ned på 0-100 km/t på 4.0 sekunder fra stillestående stand.
Herunder ser du en oversigt over de interne navne på de tidligere modeller fra M3-serien, som går tilbage til produktionsstarten i 1985/1986.
M3-modeller:
M3’eren er måske ikke just den grønneste bil i verden, og det er som sådan heller ikke meningen fra BMW’s side af. Den er nemlig tænkt som en voldsom og kraftig sportsbil tangerende til en racerbil.
Med den eksplosive acceleration, mængden af hestekræfter og den imponerende topfart skal der selvfølgelig også tilføres noget brændstof.
Det resulterer i et brændstofforbrug, der ser således ud:
Ovenstående værdier er udregnet på grundlag af den gældende NEDC-kørselscyklus – værdierne afhænger ydermere af de dæk- og fælgstørrelser, du vælger til din bil.