Reparation af bremser

Uanset hvilken alder din bil har, så er det vigtigt at være opmærksom på, hvilken stand de essentielle sliddele har hos din bil. I den forbindelse vil du som regel hurtigt opdage, hvis der opstår et problem med bremserne på din bil, men det kan også være en god idé at se dem efter jævnligt, så du er på forkant med eventuelle fejl i deres funktion.

Nedenfor er der samlet en række punkter, som blandt andet kan gøre dig klogere på, hvornår der bør ske en udskiftning af bremser, hvad en skurrende lyd fra bremser kan betyde, og hvem der vil være i stand til at foretage reparation af bremser.

Hvornår du skal foretage en udskiftning af bremser

Din bils bremser er et afgørende element i sammensætningen af din bils sikkerhed. Det gælder både i forhold til at sikre dig og dine medtrafikanter. Som det allerede er blevet nævnt ovenfor, så bør du derfor ikke kun forholde dig til bilens bremser, når de udsender mærkelige lyde, som du ikke normalt hører. Du bør i stedet løbende tjekke, om bremserne ser ud til at være i god stand.

Din bils bremseskiver kan typisk holde omkring 100.000 kilometer, men har du en tendens til at køre lidt friskt med hyppige, korte og hurtige nedbremsninger, så vil du muligvis opleve, at dine bremser skal skiftes oftere. Kører du derimod ikke så meget i din bil, kan bremserne typisk holde længere, men du bør i så fald løbende undersøge dem for, om de har dannet rust på overfladen.

Når du alligevel laver en udskiftning af bremseskiver, så kan du også lige så godt sørge for, at der samtidig sker en udskiftning af bremseklodser. Det bør du gøre, også selvom de måske ser ud som om, at de sagtens kan holde lidt længere. Det hænger sådan sammen, fordi bremseklodsernes levetid er nogenlunde den samme som for bremseskiverne. Du risikerer derfor bare at skulle bruge ekstra tid og penge på at skille bremserne ad igen, hvis de ikke skiftes samtidig. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du er afhængig af, at en mekaniker skal gøre arbejdet.

Det kan du selv gøre for at holde bremserne vedlige

Din måde at køre din bil på har som tidligere nævnt en stor indflydelse på, hvor længe dine bremser holder, før de skal skiftes. Det er oftest i forbindelse med kørsel i tætbeboede områder, at du skal bruge bremserne ofte. I den forbindelse kan det godt betale sig at se et godt stykke fremad i trafikken. Ser du for eksempel et rødt lys i næste lyskryds, eller opdager du en kø af biler, kan du slippe speederen i god tid, så du ikke skal bremse så hårdt, når du når frem til punktet, hvor du skal stoppe. Denne måde at køre på vil også spare på bilens brændstof.

Derudover er der en række oplagte tidspunkter at tjekke bremsernes tilstand på:

  • Når du skal skifte mellem sommer- og vinterdæk
  • Når du vasker fælgene grundigt
  • Når bilen er til service

Tegn på slidte bremser

Du kan på ovennævnte tidspunkter sagtens selv tjekke, hvorvidt der er tegn på slidte bremser ved at se efter, om bremseskiverne fortsat har en blank og sund overflade af stål. Hvis overfladen har en anden farve end grå, og er blevet mere lilla, så kan det være tegn på at bremseskiverne har været overophedede. Hvis det er tilfældet, så skal de skiftes ud.

Derudover bør du se efter, om kanterne på din bils bremseskiver fortsat er rene og skarpe. Hvis der er opstået hak, riller eller mærker på kanten, hvor bremseklodserne presser ind på skiven, så er det et tegn på, at bremserne skal skiftes.

Derudover kan følgende lyde og oplevelser i forbindelse med kørsel være tegn på slidte bremser:

  • Når dine bremser hyler
  • Når dine bremser piver
  • Når der kommer en skurrende lyd fra bremser
  • Når bilen trækker til den ene side ved opbremsning, fordi dine bremser hænger
  • Når bilen ryster ved en opbremsning
  • Når du skal træde hårdere på bremsen, for at din bil bremser ordentligt
  • Når der lugter brændt i forbindelse med, at du bremser din bil

Årsager til at bremserne skurrer, hyler eller piver

Hvis bremserne afgiver en skurrende lyd, så kan det være fordi, der sidder rust på bremseskiverne. Her kan du prøve at træde et par gange på bremserne under kørsel for derefter at se, om ikke lyden forsvinder. Hvis den ikke gør det, så er det fordi, at bremseskiver og -klodser skal skiftes ud.

Hvis bremserne derimod hyler eller piver, så skyldes det formentlig, at de ikke er blevet kørt til endnu, at du har kørt for hårdt med dem, eller at bremseklodserne har en fejl. Under alle omstændigheder bør du enten selv tjekke det, eller få et værksted til det.

Kendetegn på at bremserne hænger

Når bremserne hænger i den ene side, så vil du typisk opleve, at din bil vil trække til en side, når du foretager en hård opbremsning. Det skyldes at bremseklodserne ikke presser så effektivt ind mod skiven i den ene side som i den anden side.

Det kan også skyldes, at bremsekaliberen ikke fungerer optimalt, at der ikke pumpes nok bremsevæske rundt i systemet, eller at der er kommet luft i bremsesystemet.

Hænger bremserne fast, så vil du opleve, at bilen bremser hårdere ved lave hastigheder, end den normalt gør. Derudover vil bilen typisk ikke trille på en skrånende overflade, hvis du slipper bremsen. Det kan enten skyldes at bremsekaliberen eller -klodserne ikke slipper grebet om bremseskiven. Det kan også være fordi, at systemet er blevet snavset eller ikke er smurt godt nok.

Hvis du skal træde hårdere på bremsen end normalt

Oplever du, modsat ovenfor, at bremsen ikke tager ordentligt fat, når du træder på den, så skyldes det formentlig, at der ikke er nok bremsevæske i din bils bremsesystem. Her er det vigtigt, at du med det samme får tjekket, om der er en utæthed et sted i systemet, da det selvsagt er meget farligt at køre i trafikken i en bil uden tilstrækkeligt med bremsevæske på.

Hvis der lugter brændt, når du bremser bilen

Hvis bremserne bliver varme, når du bruger dem, så betyder det, at der er risiko for, at de bliver overophedede, og dermed skal skiftes ud. Det er normalt at bremserne bliver varme på grund af friktionen, der opstår mellem bremseklodser og -skiver, når du bremser bilen under kørsel. De må dog ikke føles usædvanligt varme efter for eksempel en kort køretur, for så trænger de formentlig til en rens, eller bremsekaliberen hænger, som det er blevet beskrevet ovenfor.

Bilens ABS-bremsesystem

Et andet element ved din bils bremsesystem, som du bør holde øje med, er ABS-bremsesystemet (Anti-Lock Braking System), der er en vigtig del af din bils sikkerhedsstandard, og som er bygget ind i stort set alle europæiske biler. Bremsesystemets funktion er at forhindre din bils hjul i at blokere, når du foretager en nødbremsning. På den måde sikres det, at du så vidt muligt bibeholder kontrollen over din bils kørselsretning.

En udskiftning af ABS-bremser vil typisk indebære, at du skal skifte bilens ABS-sensor. Normalt vil din bil selv give dig besked om det, hvis der opstår et behov for at skifte sensoren, ved at ABS-lampen i din bil lyser. Hvis det sker, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kører til det nærmeste værksted. Undervejs bør du holde god afstand til de øvrige trafikanter, da bilens bremsesystem ikke vil fungere optimalt i tilfælde af hårde opbremsninger.

Sådan foretager du en udluftning af bremser

Udluftning af bremser er på linje med de øvrige punkter omkring vedligehold af din bils bremsesystem en forudsætning for, at din bil fortsætter med at være sikker at køre i. Det kan blive nødvendigt at foretage en udluftning af bremser i forbindelse med at bremsekaliberen har været skilt ad, hvis bremseslangerne har været fjernet, eller hvis standen på bilens bremsevæske har været for lav. Hvis der er ABS-bremser i din bil kan det også skyldes problemer med, at ABS- eller EPS-blokken er løbet tør.

Luft i bilens bremsesystem er et alvorligt brud på sikkerheden, fordi du derved risikerer at bremse skævt i det tilfælde, hvor du skal foretage en nødopbremsning, eller at bilen ikke bremser så effektivt, som den plejer, når du trykker bremsepedalen ned. Det er derfor nødvendigt, at du sørger for selv at foretage en udluftning af bremser, eller at du får et værksted til det, før du bevæger dig ud på vejene igen.

Hvem kan foretage en reparation af bremser

Både udskiftning af bagbremser og udskiftning af forbremser er noget du i princippet kan klare selv, hvis du har mod på at lære, hvordan du kan gøre det ordentligt og på en sikker måde.

Uanset hvilken form for udskiftning du skal foretage, så skal du sørge for at have det korrekte værktøj og udstyr ved hånden. I den forbindelse skal du således bruge en lift eller andet udstyr til at klodse bilen op med. Her er det vigtigt, at du sikrer dig, at bilen står stabilt, så du ikke risikerer, at den pludselig vælter ned over dig. Herefter skal du typisk løsne hjulboltene og pille hjulene af, hvorefter du kan foretage den nødvendige reparation af bremser.

Har du ikke selv mod på at ordne din bils bremser, så er det nødvendigt at få et autoværksted til at klare opgaven. Sørg i den forbindelse for at vælge én, som du har tillid til, og som er reel. Det gælder både i forhold til angivelsen af pris og omfanget af de reparationer, som er nødvendige, for at din bil atter er sikker at køre i. Hvis du ikke kender en sådan mekaniker, så indhent gerne tilbud fra forskellige autoværksteder, så du kan sammenligne dem.

 

Reparation af bremser
Reparation af bremser