Hjuldata – hvad er et mål (indpresning)?
Opdateret: 19/3-2019 Når du er på udkig efter nye stål- eller alu fælge til din bil, er der mange parametre…..
Har du planlagt at tage på bilferie i december og rejse mod de sydlige lande for at undslippe den bidende kulde, må du heller være sikker på, at bilen holder til turen. For du kan aldrig vide, om noget ved styretøjet, undervognen, motoren eller bremserne er i udu, og når først du er nede ved Spaniens sydkyst eller triller rundt på de græske motorveje, er det for sent at erfare, bilen er farlig at køre i.
Så hvad gør du, når du vil have vished for, at bilen er sikker at køre i? Svaret er ret simpelt: Du skal egentlig bare have et bilværksted til at udføre eftersyn af din bil. Men hvad består et eftersyn så af?
På et værksted kan mekanikere opdage og tage hånd om mange af de problemer, din bil kan være ramt af, før uheldet er ude. Meget kan gå i stykker på en bil, og det gælder for resten også for elbiler, selvom de ikke har nogen forbrændingsmotor eller særligt mange bevægelige dele relativt til mere klassiske biler. Lygter, aircondition, elektroniske systemer osv. – meget kan gå i udu på din personbil.
Er der nogen stor økonomisk byrde forbundet med at få et ferietjek af din bil? Pas. Det kommer lidt an på, hvor meget der skal fikses på den. Ligner den noget fra en dommedagsfilm, vil den nok kræve en mere kærlig hånd end en velvedligeholdt SUV, der bare skal have nye dæk. Hvis du – hvad den almindelige bilservice angår – vil have forudsigelige priser, findes der det, der kaldes serviceaftaler.
Logikken bag en serviceaftale er, at du betaler et fast månedligt beløb for til gengæld ikke at skulle tænke på, hvad bilservicen vil koste. Om også eftersyn er omfattet af en serviceaftale, kan variere.